Selamat Menempuh Peperiksaan Akhir Tahun Semua!

Advertisements

Hebatkah kita?

*Kebergantungan Sesama Manusia*
Syurga *lelaki* pada perempuan iaitu ibu. 

Syurga *perempuan* pada lelaki iaitu *suami.*
Sehebat-hebat *suami* kena patuh pada *ibu.*

Sehebat-hebat *ibu* kena patuh pada *suami.*
Masa *hidup* anak perlukan *doa ibubapa.* Masa *mati* ibubapa perlukan *doa anak.*
Di *dunia* nasab itu pada *lelaki.*

Di *akhirat* nasab itu pada *perempuan.*
*Sehebat-hebat manusia*, bila mati dia tetap *perlukan orang lain* untuk *kebumi jenazahnya.*
*Setinggi-tinggi ilmu* yang manusia ada. Dia tetap perlu *belajar* daripada seorang *guru.*
Berapa jauh pun seorang manusia itu mengembara. Pasti yang dirindu adalah *keluarga.*
Walau *sekaya* manapun seorang manusia. Dia tetap perlu *berurusan* dengan *orang lain…*
Seorang *General Manager* tidak akan mampu menguruskan perjalanan premis tanpa *general worker.*
Seorang *raja* tidak berkuasa tanpa ada *rakyat jelata.* 
Inilah manusia… *Lemah.* Walau sehebat mana pun kita didunia. Walau memegang pangkat dan darjat tertinggi. Taraf kita hanya seorang *”Hamba”.*
Lalu kenapa mahu rasakan kita adalah yang *terbaik* dan *terhebat*???
Bukankah itu hanya akan membawa kita kepada taraf *ujub, riak, sombong dan hina.*
Ingatlah wahai diriku dan yang sedang membaca. Iblis itu terlaknat hanya kerana satu sifat. Iaitu *sombong dan merasa dia lebih baik.* 
Alangkah baiknya jika dunia yang sementara ini kita isi dengan kebahagian. Bahagia lihat orang lain bahagia. Derita bila lihat orang lain derita.

Mahu yang terbaik buat diri sendiri dan orang lain. 
Ingatlah…

Dunia untuk dikongsi bersama. Jika tidak, pasti Tuhan beri setiap seorang manusia itu sebuah bumi untuknya sendiri.
Sesungguhnya Tuhan tidak pernah salah merencana sesuatu. Pasti ada hikmahnya.
Sama2 kita renungkan…

Sejenak berfikir dan merenung..

Jack Ma says, “Please tell your children that the world is changing every day and no one is going to wait for you in the past. When lighter was invented, matches slowly disappeared. When calculator was created, abacus was to fade away. When digital camera was designed, the market of negative film no longer existed. When direct market selling/internet-based selling arises, traditional marketing declines. When smartphone with 4G (wireless internet access) was introduced to the world, you no longer need to turn on your computer at home. When WeChat and WhatsApp (mobile text/voice/video messaging) are developed, traditional text messaging is no longer as popular as before. Let’s not to blame “Who took over Whose business.” It’s only because people are more adjustable and adaptable to new ideas and changes in the world. Someone asks Jack Ma, “What is your secret for sucess?” He says, “Really simple…I am doing (action) while you’re only watching.” Please remember that the world keeps changing every day.
If you don’t change, you’ll be left behind. You reap what you sow with your time. If you spend time to drink, you may become an alcoholic. If you spend time to complain, you may become a blamer. If you spend time to beautify yourself, you may become a pretty girl/handsome guy. If you spend time to stay healthy, you may enjoy a healthy good life. If you spend time to be picky, you may become a ‘mean’ person. If you spend time to learn, you may gain wisdom. If you spend time with your family, you may foster a warm and loving relationship with your loved ones.

Kisah Tauladan

Renungan utk hari ini:

Utk iktibar kita semua…

Kisah zaman Sultan Murad ke-4 Empayar Abbasiyah Iraq

Sultan Murad terasa pada satu mlm, perasaan tidak senang hati. Maka dia buat keputusan utk keluar dgn kawalan ketua pasukan pengawal meronda masyarakat bandar Baghdad.

Jadi mereka merayau sembunyi2 mcm org awam & sampai di kawasan tepi hujung kota, mereka terlihat seorg terbaring atas jalan raya.

Mereka pegi dekat & sedari yang orang tu dah mati !!! Tetapi orang tempatan yang lalu, buat tak peduli pun !!!

Sultan Murad pun berteriak.. 

“Hey apa nie..? Mengapa kamu semua tak pedulikan si mayat ni..? Mana keluarga atau rumahnya? “

Kemudian ada seorg menjawab. “Si mayat ni org ZANDIQ (fasiq, jahat), peminum arak & penzina yg pergi kapada pelacur !!”

Tegur Sultan Murad, “Bukan kah dia daripada Ummat Nabi Muhammad SAW? Sila tolong angkat jenazahnya kembali ke rumahnya !”

Bila sampai di rumahnya, isterinya mula menangis & orang awam pun tinggalkan si mayat & balik.Tinggallah Sultan Murad dengan ditemani ketua pengawalnya.

Si isteri semasa menangis, berdoa. “Ya Allah, kasihani lah Wali Allah. Sesungguhnya saya saksi dia daripada kaum SALIHIN”

Sultan Murad pun tegur si isteri. “Macam mana awak boleh panggil arwah sebagai Wali, tetapi orang ramai kutuknya hingga tak sudi pedulikan mayatnya?”

Jawab si isteri. “Saya sudah sangka akan berlaku begitu. Si suami selalu kaluar waktu malam pegi ke kedai bar & beli sebanyak mungkin arak dan kemudian membawanya balik ke rumah. Kemudian dia menuang ke dalam tandas rumah kami! Dia berdoa. “Aku telah kurangkan bala arak yang ada utk org Islam”

Dan dia pergi kepada wanita pelacur & bayar duit suruh pelacur tutup pintu jangan ambil pelanggan lain malam ni! Balik ke rumah, dia akan bersyukur, Alhamdulillah kepada Allah yang beri taufiq ringankan dosa si pelacur & pemuda org Islam malam ni”

Tetapi malangnya, orang awam nampak dia beli arak & masuk rumah pelacuran. Jadi mereka sangka dia buat jahat!

Kata isterinya, saya dah kata kepadanya. “Jikalau awak mati, tak akan ada sesiapa yg akan mandikan kamu & solatkan jenazah serta kebumikan kamu!”

Tetapi dia gelak & jawab balik.

“Jangan takut! Jenazah aku akan disolatkan oleh Sultan Negara Islam ini dengan ulama & wali-wali Allah!”

Maka menangislah Sultan Murad. Beliau berkata,

“Benarlah kata si arwah.

Aku ialah Sultan Murad! 

Esok kami akan mandikan arwah & solat jenazah serta kebumikannya”

Jadi pada keesokan harinya, solat jenazah bersamanya Sultan dengan ulama dan pembesar negara. Ramai orang awam yang datang dan menguruskan pengebumiannya.

Maha Suci ALLAH !!! 

Kita hukum orang ikut yang kita nampak & dengar saja apa percakapan dari orang lain. Jikalau kita tahu yang tersirat di dlm hati, nescaya kita akan lebih waspada kawal lidah kita..

Nescaya akan bertambah taqwa kepada ALLAH..

“Ya Allah! kurniakan kami sangkaan baik terhadap setiap hamba Allah…

jangan buruk sangka dengan orang lain, anggaplah diri kita lagi hina dri orang lain”

والله أعلم بالصواب  

Indahnya Islam

Seorang bapa berkata kepada anaknya, “Tahukah kamu bahawa nak masuk syurga ini percuma dan kalau nak masuk neraka kena bayar? ”

Jawab anaknya, “Macamana masuk neraka kena bayar?”

Jawab bapanya,
✅ Bukankah nak berjudi kena bayar?
✅ Bukankah nak minum arak kena bayar?
✅ Bukankah nak merokok kena bayar?
✅ Bukankah masuk pub kena bayar?
✅ Bukankah berjalan-jalan ke tempat maksiat kena bayar?

Wahai anakku! Ketahuilah bahawa masuk syurga itu percuma. Allah SWT telah memberimu modal yang sangat banyak.

✅ Jika nak solat, kita tak perlu bayar
✅ Jika nak puasa, kita tak perlu bayar
✅ Jika beristighfar, kita tak perlu bayar
✅ Jika berzikir, kita tak perlu bayar

Bukankah mahu ke syurga ini mudah dan percuma.

E CODES

HISTORY PIG FAT🐷
by Dr. M. Amjad Khan

In nearly all the western countries including Europe , the PRIMARY choice for meat is PIG. There are a lot of farms in these countries to breed this animal. In France alone, Pig Farms account for more than 42,000.

PIGS have the highest quantity of FAT in their body than any other animal. But Europeans and Americans try to avoid fats.

Thus, where does the FAT from these PIGS go? All pigs are cut in slaughter houses under the control of the department of food and it was the headache of the department of food to dispose of the fat removed from these pigs.

Formally, it was burnt (about 60 years ago). Then they thought of utilizing it. First, they experimented it in the making of SOAPS and it worked.

Then, a full network was formed and this FAT was chemically Processed, Packed and Marketed, while the other manufacturing companies bought it. In the meantime, all European States made it a rule that every Food, Medical and Personal Hygiene product should have the ingredients listed on its cover. so, this ingredient was listed as PIG FAT.

Those who are living in Europe for the past 40 years know about this. But, these products came under a ban by the ISLAMIC COUNTRIES at that time, which resulted in a trade deficit.

Going back in time, if you are somehow related to South East Asia , you might know about the provoking factors of the 1857 CIVIL WAR. At that time, Rifle Bullets were made in Europe and transported to the sub-continent through the Sea. It took months to reach there and the gun powder in it was ruined due to the exposure to sea.

Then, they got the idea of coating the Bullets with fat, which was PIG FAT. The fat layer had to be scratched by teeth before using them. When the word spread, the soldiers, mostly Muslim and some Vegetarians, refused to fight. Which eventually lead to the Civil War. The Europeans recognized these facts, and instead of writing PIG FAT, they started writing ANIMAL FAT.

All those living in Europe since 1970’s know this fact. When the companies were asked by authorities from the MUSLIM COUNTRIES, what animal fat is it, they were told it was COW and SHEEP Fat. Here again a question raised, if it was COW or SHEEP Fat, still it is HARAAM to MUSLIMS, as these animal were not SLAUGHTERED as per the ISLAMIC LAW.

Thus, they were again banned. Now, these multinational companies were again facing a severe drought of money as 75% of their income comes from selling their goods to Muslim Countries, and these earn BILLIONS OF DOLLARS of Profit from their exports to the MUSLIM WORLD.

Finally they decided to start a coding language, so that only their Departments of Food Administration should know what they are using, and the common man is left lurking in the dark. Thus, they started E-CODES. These E-INGREDIENTS are present in a majority of products of multinational firms including, but not limited to:

TOOTH PASTE,
SHAVING CREAM
CHEWING GUM,
CHOCOLATE,
SWEETS,
BISCUITS,
CORN FLAKES, TOFFEES,
CANNED FOODS,
FRUIT TINS,

Some medication Multi-vitamins Since these goods are being used in all MUSLIM Countries indiscriminately, our society is facing problems like shamelessness, rudeness and sexual promiscuity.

So, request all MUSLIMS or non pork eaters to check the ingredients of the ITEMS of daily use and match it with the following list of E-CODES. If any of the ingredients listed below is found, then DEFINITELY AVOID IT, as it has got PIG FAT;

E100, E110, E120, E140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,
E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431,
E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475,
E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542,
E570, E572, E631, E635, E904.

Dr. M. Amjad Khan
Medical Research Institute
United States

والله اعلم بالصواب

Telekungku??

Soalan : 

Apakah hukum memakai kain telekung lycra semasa solat? Adakah benar tidak sah solat
dengan memakainya kerana nampak susuk badan?

Jawapan :

بسم الله الرحمن الرحيم

Telekung lycra menjadi pilihan wanita, pada pandangan kita, ialah kerana faktor cuaca di tempat kita. Apatah lagi jika seseorang wanita itu sedang berbadan dua, ataupun sedang di ambang menopause. Mereka ingin beribadah dengan selesa, lalu ingin memilih jenis kain yang selesa dipakai.

TELEKUNG BUKAN SYARAT SAH SOLAT

Selalu kita sebutkan, memakai telekung bukankah suatu kewajipan. Syarat sah solat itu ialah menutup aurat, bukan memakai telekung solat. Pakaian untuk solat tidak semestinya berwarna putih, tidak semestinya kosong tanpa corak. Jika pakaian harian kita sudah bersih, cukup syarat menutup aurat, longgar, kita boleh solat dengan pakaian harian itu.

Memakai telekung bukan syarat sah, tetapi kerana kebiasaan dan keselesaan kita, walaupun pada asalnya supaya aurat lebih tertutup dengan sempurna. Mungkin juga kerana pakaian harian ataupun pakaian kerja kita tidak cukup syarat menutup aurat, makanya, apabila hendak solat, kita memang mesti memakai telekung untuk menutup aurat yang masih tidak lengkap tertutup.

Sebenarnya, aurat dalam solat dan aurat di luar solat (apabila ada lelaki ajnabi/bukan mahram) sama sahaja. Sama perlu ditutup sempurna, sama batas auratnya. Bahkan ada mazhab yang mengatakan aurat dalam solat semasa tiada lelaki ajnabi lebih ringan berbanding aurat di luar solat. Bagi mazhab Abu Hanifah, kaki (ظهر القدم) boleh dibuka apabila solat semasa ketiadaan lelaki ajnabi.

PAKAIAN KETAT ATAU MENAMPAKKAN SUSUK BADAN SEMASA SOLAT

Persoalan dalam hal ini sebenarnya ialah, apa hukum solat dengan memakai pakaian yang ketat/menampakkan susuk badan, sedangkan pakaian itu memang tebal tidak menampakkan kulit, dan sudah menutup bahagian aurat yang perlu ditutup?

Para ulama’ mengatakan solat itu SAH, tetapi MAKRUH, dan jika ia dipakai semasa solat yang dapat dilihat oleh lelaki ajnabi, perbuatan itu BERDOSA.

Antara lain :

Al-Syeikh Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah mengatakan : 

“Wajib memakai pakaian yang menutup aurat, walaupun pakaian itu ketat menampakkan bentuk aurat. Sekiranya pakaian itu nipis sehingga nampak putih ataupun merahnya kulit, pakaian itu tidak boleh dipakai dalam solat.”

Al-Syeikh Saleh al-Fawzan memfatwakan sahnya solat wanita yang memakai pakaian ketat yang menutup seluruh bahagian auratnya, dalam masa yang sama, berdosa memakai pakaian begitu. 

Beliau mengatakan : 
 
“Pakaian ketat yang menyerlahkan bentuk badan wanita tidak boleh dipakai. Pakaian ketat tidak boleh dipakai baik oleh lelaki mahupun wanita, lebih-lebih lagi kaum wanita, kerana lebih banyak fitnah ada pada mereka.

Adapun hukum solat dengan memakai pakaian ketat, sekiranya ia menutupi bahagian aurat, maka solatnya SAH kerana adanya penutup aurat, namun berdosa orang yang solat dengan memakai pakaian ketat, kerana dia (seolah-olah) melanggar satu daripada peraturan solat dengan sebab ketatnya pakaian yang dipakainya itu. Ini dari satu sudut.
Dari sudut kedua pula, ia menarik pandangan, lebih-lebih lagi kaum wanita. Maka wajib bagi wanita memakai pakaian yang longgar sempurna menutup auratnya :
tidak menampakkan bentuk badannya, tidak menarik pandangan kepadanya, tidak nipis ataupun jarang, sebaliknya pakaian itu hendaklah menutup wanita itu dengan sempurna.”

KESIMPULAN : HUKUM TELEKUNG LYCRA?

➡️ Sekiranya telekung lycra dipakai menyerlahkan susuk badan, maka hukumnya sama seperti pakaian ketat. Sah solat, tetapi makruh. Berdosa jika dipakai di hadapan lelaki ajnabi.

➡️ Sekiranya pakaian harian yang dipakai itu tebal, sehingga memakai telekung lycra pun tidak menampakkan susuk badan kerana sudah dilapisi pakaian tebal di dalamnya, ia tidak dikira sebagai ketat.

Pastikan pakaian yang kita pakai tidak menyerlahkan susuk badan, tidak kira apa jenis pun nama kain dan potongannya. Baik di dalam solat, mahupun di luar solat, apabila dapat dilihat oleh lelaki yang bukan mahram.

والله اعلم

Rujukan ringkas :

Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah
Abu Malik Kamal, Sahih Fiqh Sunnah
http://islamqa.info/ar/143733
http://islamqa.info/ar/46529
http://ar.m%5Btruncated by WhatsApp]

Bacalah al-Quran wahai anakku..

Secebis kisah……. 

Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di sebuah ladang dengan cucunya. Setiap pagi, Si Datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur. Si cucu yang melihat, juga meniru perbuatan Datuknya itu.
 
Satu hari si Cucu bertanya kepada datuknya, “Atuk, saya baca Quran ini tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ini?”
 
Si Datuk lalu berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diisi arang sebelumnya.
 
“Nah, kau pergi sungai, bawak air dalam bakul ni” . Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka di ladang. Apabila pulang, tiada lagi air yang tinggal.
 
“Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit”. Si cucu pun berlari ke sungai dan apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.
 
“Tak boleh lah Atuk”. Cuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu. Si cucu pun, cepat-cepat ke sungai dan berlari membawa bakul untuk tunjuk kepada datuknya. “Nampak tak Atuk? Tak boleh lah”.
 
“Tak ada gunaya” bentak si cucu. 
 
Si Datuk pun berkata, “Jadi kau rasa tak bergunalah? Cuba kau tengok bakul tu”.
 
Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan yang bakul yang kotor tadi, kini sudah bersih.
 
Terus si datuk menyambung, “Macam itu lah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya, tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya. Itu semua dengan kehendak Allah. Kerja Allah”
 
Moral: Bacalah Al-Quran walau tak tau maknanya… kerana ia kalam Allah yg boleh membersihkan hati kita. Wallahua’lam. Mudah2an diamalkan oleh si pengirim cerita terutamanya.